Коррупцияга каршы журнал
Башкы бет » Кен казуу тармагы » Материалдар » Кен казып алуу тармагынын ачыктыгынын демилгеси

Кен казып алуу тармагынын ачыктыгынын демилгеси

4 Июль 2022
Кен казып алуу тармагынын ачыктыгынын демилгеси (КТАД) мунай, газ жана тоо-кен өнөр жайларында ачыктыкка жана эсеп бере билерликке көмөктөшөт. КТАДдын стандарты эки бөлүктөн турат: биринчи бөлүк - КТАДдын стандартын ишке ашыруу жана экинчи бөлүк - Уюштуруу негиздери жана башкаруу принциптери. КТАДдын стандартын ишке ашыруунун биринчи бөлүгү төмөнкү бөлүмдөрдү камтыйт:
  • 2003-жылы бардык кызыкдар тараптар тарабынан макулдашылган КТАДдын принциптери. Бул принциптер бардык кызыкдар тараптардын жалпы максаттарын жана милдеттерин аныктайт.
  • КТАДды ишке ашыруучу өлкөлөр тарабынан КТАДдын талаптары аткарылышы керек.
  • КТАДдын ишке ашырылышын көзөмөлдөө бөлүмү тарабынан КТАДдын аткарылышын көзөмөлдөө бөлүмү, анда ишке ашыруучу өлкөлөр карманууга тийиш болгон мөөнөттөрдү жана КТАДдын талаптарын аткарууда прогресске жетпегендиктин кесепеттерин белгилейт.
  • Валидацияга сереп салуу. Валидация кызыкдар тараптарга КТАД Стандартынын талаптарына ылайык КТАДды ишке ашырууда өлкөнүн прогрессинин деңгээлине калыс баа берүү мүмкүнчүлүгүн берет.
  • Жарандык коомдун катышуусунун протоколу, анда жарандык коомдун КТАДды ишке ашырууга катышуусуна карата талаптарды жана күтүүлөрдү аныктайт.
  • КТАДды колдогон компанияларга талаптар.
  • Ачык маалымат саясаты.

Экинчи бөлүктө уюштуруу негиздери жана башкаруу принциптери каралат. Ал төмөнкүлөрдү камтыйт: КТАДдын Ассоциациясынын Уставы, анда КТАДдын Мүчөлөрүнүн Ассоциациясы кандайча башкарылаары жөнүндө жоболор жана КТАДдын өзү кантип ачык болушу керектиги жазылган КТАДдын ачык-айкындык саясаты. Ассоциациянын кызыкдар тараптарынын ар бир чөйрөсү Жетектөөчү принциптерди макулдашты. Экинчи бөлүктө ошондой эле КТАДдын Башкармасынын бардык мүчөлөрү, алардын орун басарлары, КТАД Ассоциациясынын мүчөлөрү, улуттук жана эл аралык катчылыктын кызматкерлери жана кызыкдар тараптардын топторунун мүчөлөрү үчүн жүрүм-турум күтүүлөрү белгиленген КТАД Ассоциациясынын Жүрүм-турум Кодекси камтылган.

2019-жылдагы КТАД эрежелеринин негизги өзгөчөлүктөрү

КТАДды ишке ашыруучу өлкөнүн статусун алуу тартиби

КТАДды ишке ашырууну көздөгөн өлкө КТАД өлкөсү болуу үчүн арыз берүүдөн мурун бир катар шарттарга жооп бериши керек. Бул шарттарга өкмөттүн милдеттенмеси (1.1), компаниянын катышуусу (1.2), жарандык коомдун катышуусу (1.3), көп кызыкдар топту түзүү (1.4) жана КТАДдын иш планы боюнча макулдашуу (1.5) кирет. Өлкө бул шарттарды аткарганда жана КТАДды ишке ашыруучу өлкө катары таанылууну кааласа, өкмөт КТАДга кошулуу үчүн КТАД боюнча кеңешке кайрылууга тийиш.

КТАДды ишке ашыруучу өлкөлөргө коюлган талаптар

КТАДдын талаптары минималдуу талаптар болуп саналат жана аны ишке ашыруучу өлкөлөр кызыкдар тараптар ылайыктуу деп эсептегенде, алардан ашып кетүүгө үндөйт. Кызыкдар тараптарга талаптарды натыйжалуу аткаруу боюнча жетекчилик үчүн кошумча материалдарды карап чыгуу сунушталат.

1-талап - Көп тараптуу топтун көзөмөлү

Бардык кызыкдар тараптар тарабынан эффективдүү көзөмөл жүргүзүү, анын ичинде өкмөттүн жана компаниялардын катышуусун, ошондой эле жарандык коомдун толук, көз карандысыз, жигердүү жана эффективдүү катышуусун камтыган иштеген көп тараптуу топту түзүү зарыл. Көп тараптуу көзөмөлгө байланышкан негизги талаптарга төмөнкүлөр кирет: (1.1) өкмөттүн милдеттенмеси, (1.2) компаниянын катышуусу, (1.3) жарандык коомдун катышуусу, (1.4) иштеген көп кызыкдар топту түзүү жана (1.5) макулдашылган иш планы КТАДды ишке ашыруу боюнча так максаттарды жана аларга жетишүүнүн мөөнөттөрүн, КТАДдын Башкармалыгы тарабынан белгиленген мөөнөткө ылайык.

2-талап - укуктук жана институционалдык база, анын ичинде контракт түзүү жана лицензиялоо

Кен казып алуу секторун башкаруунун принциптерине тиешелүү маалыматтардын ачыкка чыгышы кызыкдар тараптар геологиялык чалгындоо жана казып алуу укуктарын бөлүштүрүүнүн мыйзамдарын жана жол-жоболорун, кен казып алуу секторуна карата колдонулуучу мыйзамдык, ченемдик жана келишимдик базаларды, ошондой эле алардын институционалдык жоопкерчиликтерин түшүнүшү үчүн камсыз кылынууга тийиш. секторду башкарууда мамлекет. Укуктук системанын ачыктыгын камсыз кылууга жана кен казып алуу секторунда укуктарды бөлүштүрүүгө байланыштуу КТАДдын талаптары төмөнкүлөрдү камтыйт: (2.1) укуктук система жана салык режими, (2.2) контракт түзүү жана лицензиялоо, (2.3) лицензиялардын реестри, (2.4) ) келишимдер, (2.4) 2.5) бенефициардык менчик жана (2.6) кен казып алуу секторуна мамлекеттин катышуусу.

3-талап - чалгындоо жана өндүрүү

Табигый ресурстарды чалгындоо жана өндүрүү боюнча маалыматтын ачыкка чыгышы кызыкдар тараптарга бул сектордун потенциалын баалоого мүмкүндүк берүү үчүн камсыз кылынууга тийиш. Пайдалуу кендерди чалгындоо жана өндүрүүдөгү ачык-айкындуулукка байланыштуу КТАДдын талаптары төмөнкүлөрдү камтыйт: (3.1) геологиялык чалгындоо маалыматтары, (3.2) өндүрүш маалыматтары жана (3.3) экспорттук маалыматтар.

4-талап - кирешелерди чогултуу

Компаниянын төлөмдөрүн жана мамлекеттик кирешелерди түшүнүү кен казып алуу секторун башкаруу боюнча коомдук талкууларды маалымдоого жардам берет. КТАДга ылайык, компаниялардын төлөмдөрү жана кен казып алуу тармагынан мамлекеттин кирешелери тууралуу маалыматтын толук ачыкка чыгышын камсыз кылуу зарыл. Кирешелерди чогултуу менен байланышкан КТАДдын талаптары төмөнкүлөрдү камтыйт: (4.1) салыктарды жана кирешелерди толук ачып көрсөтүү, (4.2) өндүрүштүн мамлекеттик үлүшүн сатуу же башка натуралдык кирешелер, (4.3) инфраструктураны куруу жана бартердик операциялар, (4.4) транспорттук кирешелер, (4.5) мамлекеттик ишканаларды камтыган транзакциялар, (4.6) субнационалдык төлөмдөр, (4.7) бөлүштүрүүнүн деңгээли, (4.8) отчеттуулуктун өз убагында болушу жана (4.9) ачыкка чыгаруудагы маалыматтардын сапаты.

5-талап - Кирешени бөлүштүрүү

Кирешелердин бөлүштүрүлүшүнө байланыштуу ачыкка чыгуулар болушу керек, алар кызыкдар тараптарга кирешелер улуттук жана зарыл болгон учурда субулуттук бюджеттерде кандай каралып жаткандыгы жөнүндө жалпы маалымат берет. Кирешелерди бөлүштүрүүгө байланыштуу КТАДдын талаптары (5.1) кирешени бөлүштүрүүнү, (5.2) каражаттардын улуттук трансферттерин жана (5.3) кирешелерди жана чыгашаларды башкарууну камтыйт.

6-талап - Социалдык жана экономикалык чыгымдар

КТАД кирешелерди жана чыгашаларды башкарууга тиешелүү маалыматты ачыкка чыгарууну кубаттайт, бул кызыкдар тараптарга кен казып алуу сектору социалдык-экономикалык чөйрө жана айлана-чөйрө үчүн каалаган натыйжаларды берип жаткандыгына баа берүү мүмкүнчүлүгүн берет. Кирешелерди бөлүштүрүү КТАДдын талаптары төмөнкүлөрдү камтыйт: (6.1) компаниялардын социалдык жана экологиялык чыгымдары, (6.2) мамлекеттик ишканалардын квазифискалдык чыгымдары, (6.3) кен казып алуу секторунун экономикага кошкон салымына сереп салуу жана (6.4) айлана-чөйрө боюнча казып алуучу өнөр жай.

7-талап - Натыйжалар жана таасирлер

Коомчулукка маалымат бербестен, бул цифралар эмнени билдирерин түшүнбөстөн жана жаратылыш ресурстарынан түшкөн кирешелерди кантип эффективдүү колдонууга болоорун коомдук талкуулоосуз кен казып алуу тармагынын маалыматтарын үзгүлтүксүз ачыкка чыгаруунун практикалык мааниси аз. КТАДдын натыйжаларына жана таасирине байланышкан КТАДдын талаптары ресурстардын кирешелерин башкаруу боюнча диалогго бардык кызыкдар тараптардын катышуусун камсыздоо үчүн иштелип чыккан. КТАДдын алкагында ачыкка чыгаруу коомчулукта кеңири талкууну стимулдаштыруу аркылуу КТАДдын принциптерин ишке ашырууга салым кошот. Ошондой эле ишке ашыруудан алынган сабактарга таянуу, карап чыгуу жана зарыл болгон учурда ишке ашыруу боюнча сунуштарды аткаруу жана КТАДды ишке ашыруунун негиздерин чыңдоо үчүн иш-аракеттерди көрүү абдан маанилүү.

КТАДдын аткарылышын КТАД Башкармалыгы тарабынан көзөмөлдөө 

КТАДдын ишке ашырылышын көзөмөлдөө КТАДдын Башкармасы тарабынан КТАДдын ишке ашырылышын көзөмөлдөө жана валидациялоодо колдонулган процедураларды жана критерийлерди сүрөттөйт. Ал ошондой эле КТАДдын Башкармалыгы тарабынан КТАДдын маалыматтарын чыгаруу жана валидация процессине көзөмөл жүргүзүү үчүн белгиленген мөөнөттү камсыз кылат.
Валидация процесси өлкөнүн КТАДдын талаптарынын ар бирине шайкештигине жетишүүдөгү прогрессти баалайт. Жеке талаптардын аткарылышын баалоо үчүн зарыл болгон далилдердин түрлөрү боюнча деталдуу көрсөтмө Валидация боюнча колдонмодо берилген. КТАДдын ар бир талабын аткаруудагы прогресстин деңгээли төмөнкү тилдердин бири менен көрсөтүлөт:
Көрүнүктүү              Канааттандырарлык               Олуттуу                Жетишсиз
прогресс                   прогресс                                    прогресс               прогресс

Валидацияны карап чыгуу

Валидация КТАД процессинин ажырагыс бөлүгү болуп саналат. Анын максаты - натыйжалуулукту баалоо, диалогду жандандыруу жана өлкөнүн деңгээлинде тажрыйбаны түзүү. Ал ошондой эле КТАДдын репутациясын КТАДды ишке ашыруучу өлкөлөр бирдей эл аралык стандартка кармануусун камсыздайт. Валидация бардык кызыкдар тараптарга өлкөдө КТАДды ишке ашыруу процессинин КТАД Стандартынын жоболоруна шайкештигинин деңгээлине калыс баа алуу мүмкүнчүлүгүн берет. Мындан тышкары, Валидациялоо отчету КТАДдын валидациялоочу өлкөгө тийгизген таасирин, КТАДдын стандарты тарабынан колдоого алынган иш-чаралардын аткарылышын, КТАДды ишке ашыруу боюнча мыкты тажрыйбалардын кыскача баяндамасын, ошондой эле кызыкдар тараптар тарабынан коюлган бардык суроолорду жана КТАДды андан ары ишке ашыруу боюнча сунуштарды аныктайт.

Жарандык коомдун катышуусунун протоколу

Жарандык коомдун катышуусунун протоколу КТАДды ишке ашырууда жарандык коомдун катышуусуна карата талаптарды жана күтүүлөрдү аныктайт.
Жарандык коомдун КТАД процессине активдүү катышуусу КТАДдын жоопкерчилигин жогорулатуунун негизги шарты болуп саналат. Жарандык коомдун протоколу КТАДдын стандартынын бир бөлүгү болуп саналат.
Жарандык коомдун КТАДды ишке ашыруу процессине катышуусу расмий түрдө КТАДды ишке ашыруунун эки фазасында – улуттук талапкерлерди баалоо фазасында жана валидация процессинде бааланат. Жарандык коомдун катышуусу, ошондой эле конкреттүү ишке ашыруучу өлкөлөрдөгү кырдаалга байланыштуу Башкармалыкка коюлган конкреттүү кооптонууларга жооп катары ар бир учур боюнча бааланышы мүмкүн.
Жарандык коомдун өкүлдөрү КТАД процессине тиешелүү маселелер боюнча коомдук талкууларга катышууга жана чектөөсүз, мажбурлоосуз жана репрессиядан коркпостон КТАД процесси тууралуу өз пикирин билдирүү мүмкүнчүлүгүнө ээ.
Жарандык коомдун өкүлдөрү КТАД процессине байланыштуу иш алып барууда эркин. КТАДдын Башкармасы жана валидаторлору жарандык коомдун өкүлдөрүнүн КТАД процессине катышуу мүмкүнчүлүгүнө укуктук, жөнгө салуучу, административдик жана фактылык шарттар кандайча таасир этээрин карашат.
Жарандык коомдун өкүлдөрү КТАД процесси боюнча өз ара аракеттенүүгө жана бири-бири менен кызматташууга мүмкүнчүлүк алышат
Жарандык коомдун өкүлдөрү КТАД процессин иштеп чыгууга, ишке ашырууга, мониторинг жүргүзүүгө жана баалоого толук, жигердүү жана натыйжалуу катышуу мүмкүнчүлүгүнө ээ.

КТАДды колдоочу компанияларга талаптар

КТАДды колдоочу компаниялар КТАДды ишке ашыруучу өлкөлөрдө отчет берүүгө катышуу менен КТАД Стандартын ишке ашырууну колдошот. КТАДды колдогон компаниялар да көп кызыкдар топтордун өкүлдөрүнө ээ болууга жана аны ишке ашыруучу өлкөлөрдө КТАД процессине жигердүү катышууга чакырылат.
Кошумчалай кетсек, КТАДды колдоочу компаниялар КТАДдын Ассоциациясына мүчөлүк, бул талаптардын топтомун сактоо жана КТАДды эл аралык башкарууга жылдык каржылык салым аркылуу КТАДды ишке ашырууну колдошот.

Ачык маалымат саясаты

Бул саясат улуттук деңгээлде КТАДды ишке ашыруу процессинин макулдашылган чөйрөсүндө КТАДды ишке ашырууда ачык маалыматтар концепциясын кантип жүргүзүү керектиги боюнча көрсөтмөлөрдү берет. Ал 7-талаптын ачык маалыматтар боюнча талаптарын толуктайт. Саясат КТАДды улуттук ишке ашыруудан алынган сабактарга, ошондой эле жаңы эл аралык мыкты тажрыйбаларга негизделген. Саясат маалыматты системалуу түрдө ачыкка чыгарууну стимулдаштырууга багытталган.

2-бөлүктө уюштуруу негиздери жана башкаруу принциптери сүрөттөлөт

КТАД Ассоциациясынын Уставы

Устав КТАДдын стандартынын ажырагыс бөлүгү болуп саналат. Хартия 2019-жылы Парижде өткөн КТАДдын Глобалдык конференциясында каралып, 17-июндагы мүчөлөрдүн жыйынында кабыл алынган.
КТАД Ассоциациясы Норвегиянын мыйзамдарына ылайык түзүлгөн коммерциялык эмес бирикме болуп саналат (“forening”).

КТАДдын ачыктыгы саясаты

КТАДдын документтери ачык болуп саналат.

Презентация Кен казып алуу тармагынын ачыктыгынын демилгеси

КТАД процессине катышуу боюнча көрсөтмөлөр (Эл аралык тажрыйбанын негизинде)

Бул макаланы бөлүшүүдөн тартынбаңыз:


Тизмеге кайтуу



Коррупция жөнүндө цитаталар

Transparency International уюму маалымат булактары менен иштөөдө Кыргызстан адам жашоосунун жеке чөйрөсүнө кийлигишпөө боюнча конституциялык принцибин так сактайт жана Кыргыз Республикасынын Жарандык кодексинин 20-беренесине баш ийет. Сайтта берилген бардык маалыматтар жалпыга маалымдоо каражаттарындагы ачык булактардан алынган.